IZBRANI TEKSTI
Barbara Bizjak
UREDNICA PLAYBOYA JE DOLENJKA
Slovenska izdaja Playboya je
dobila novo urednico. To je kot druga v zgodovini te razvpite moške
revije pred časom postala ženska, in to Barbara Bizjak.
Seveda to za Dolenjce, Posavce in Belokranjce ne pomeni veliko,
dokler ne povemo, da je Barbara pravzaprav naša – iz Kostanjevice na
Krki.
Tridesetletna Barbara Bizjak je
bila sicer rojena v Novem mestu, mladost pa je preživela v
Dolenjskih Benetkah, kjer je končala osnovno šolo, se potem vpisala
na brežiško gimnazijo, kjer je leta 1995 maturirala in se odločila
za študij novinarstva na Fakulteti za družbene vede. Tega je
zaključila pet let kasneje z diplomsko nalogo na temo »Novinarski
diskurz v kiberprostoru«. Med študijem je honorarno pisala za Delove
reportaže in strani o informacijski tehnologiji, objavljala pa je
tudi v Nedelu in Delovi Sobotni prilogi. Svoje novinarske prispevke
je pošiljala tudi v različne revije: Medijsko prežo, Glamur oziroma
Gloss in Moj otrok, v letu 2006 je opravljala še delo redaktorice
pri poljudnoznanstveni reviji Geo. Kar štiri leta pa je bila
novinarka oddaje Studio City na TV Slovenija, od koder je junija
2001 presedlala k Playboyu, kjer je začela kot namestnica takratnega
urednika Bojana Krajnca, ki jo je povabil k sodelovanju, saj
je z njim delala že na televiziji. Kasneje je kot izvršna urednica
Playboya delala tudi pri dveh novih urednikih Playboya, Miranu
Ališiču in Boštjanu Jevšku, vse do januarja letos, ko je
sama postala urednica.
Kaj
pomeni biti urednik Playboya?
To pomeni
predvsem veliko, veliko dela. To ni ležanje na kavču s cigaro v eni
in kozarcem viskija v drugi roki, medtem ko se ti skozi pisarno
sprehajajo lepotice in kar tekmujejo med sabo, katera bo lahko prej
na naslovnici. To je spremljanje sveta, v katerem živimo,
razmišljanje o fenomenih sodobnosti, iskanje avtorjev, ki bi jih
znali ujeti v tehtne, a bralcu prijazno napisane tekste, in skrb za
to, da ta besedila nastanejo in v reviji dobijo svojo končno likovno
podobo. Urednikovanje Playboyu pa je seveda tudi sestajanje z
dekleti, ki se želijo fotografirati za našo revijo, in izbiranje
fotografij, ki Playboy naredijo Playboy. In konec koncev, biti
urednik Playboya pomeni tudi veliko zadovoljstvo vsakič, ko pridejo
iz tiskarne prvi izvodi čisto sveže številke.
Na svetu sta
le dve ženski urednici Playboya. Zakaj?
V uredništvih
Playboya po vsem svetu je precej žensk, res pa je, da sva na
najvišjem mestu le dve, jaz in urednica mehiškega Playboya. V
razloge, zakaj je tako, se ne bi spuščala, prepričana pa sem, da
biti moški ni nujen, sploh pa ne zadosten pogoj za to, da postaneš
urednik Playboya, in vesela sem, da se vodstvo naše medijske hiše s
tem strinja.
Si pri
izbiri tem svobodna ali veljajo v vaši hiši kakšna Playboyeva
pravila?
Izbira tematik,
ki jih obdelujemo v Playboyu, je prepuščena moji presoji in nastaja
v dogovoru z ostalimi člani uredništva. Koncept Playboya je jasen,
obstaja nekaj stalnic, zaradi katerih je Playboy Playboy, od
fotografskega dela z duplerico vred, velikega intervjuja, za
katerega sem neskromno prepričana, da gre za najboljši intervju v
Sloveniji, kratkega intervjuja, tako imenovane forumske teme ... in
seveda načina pisanja. Trudimo se za lep, sproščen slovenski jezik,
in tehtna, temeljito obdelana, a prijazno in duhovito napisana
besedila. V nasprotju s prepričanji marsikoga je slovenski Playboy v
veliki večini naš lasten produkt, sploh kar se člankov tiče. Ne gre
tako preprosto, da bi na hitro poklicali nekaj prevajalcev in s
prevodi napolnili revijo, saj ocenjujemo, da članki, ki morda
funkcionirajo v tujini, recimo na ameriškem trgu, za naše bralce
niso zanimivi in jih lahko pritegnemo le tako, da se naši avtorji
posvetijo tematikam, ki so relevantne za življenje pod Alpami.
Ali Slovenci
poznamo to revijo, kako se prodaja, kdo so njeni bralci?
Slovenci
Playboy seveda zelo dobro poznamo. Mnogi hranijo nanj spomine iz
onih drugih časov, ko ga pri nas še ni bilo mogoče dobiti, niti
ameriškega ne. Zadnjič mi je ravno Mik Pavlovič razlagal,
kako so v šestdesetih košarkarji Olimpije hodili na tekme v
Francijo, se tam oskrbeli s Playboyi, po katerih je bilo na
Slovenskem veliko povpraševanje, in jih, ko so šli gostovat na
Češko, v avtomobilih strateško razporedili tako, da so se cariniki
zadovoljili s tiskovinami in jih po hitrem postopku spustili čez
mejo.
Vendar pa je
prepoznavnost blagovne znamke Playboy na Slovenskem dvorezen meč. Po
eni strani si tako prepoznavnost z nule težko zgradiš, po drugi pa
ima marsikdo, ki revije niti enkrat ni prijel v roke, poenostavljen
vtis, da gre najmanj za nekakšno grdo, ceneno goloto, če ne že kar
za pornografijo. Ko kdo tak potem po ne vem kakšnem naključju
prelista revijo, osupel ugotovi, da je v njej marsikaj za prebrat.
In to tako, da se zraven celo zabavaš. Neka gospa, ki ob nedeljah
redno zahaja v cerkev, mi je recimo razložila, da ji je še vedno
silno nerodno v trgovini kupiti Playboy, ker je iz majhnega kraja,
pa jo trgovke malo postrani gledajo, ampak da ga vseeno kupuje, “ker
to sploh ni pornografija, ampak je veliko za prebrat”! Nasploh
velja, da nas bere ogromno žensk, da veliko žensk tudi podarja
naročnino na Playboy svojim fantom in prijateljem ... in rezultat
vsega tega je, da je slovenska izdaja med najbolje prodajanimi
Playboyi na svetu. Če upoštevamo število prebivalcev oziroma
dejansko velikost tržišča, seveda.
Kako
izbirate dekle za »duplerico«, ali ta izbor kaj vpliva na prodajo?
Dekleta
izbiramo na podlagi poskusnih fotografij, ki jih naredi v našem
studiu urednica fotografije Ivana Krešić. Za mnoga dekleta je
to prvi stik z golim poziranjem in dejstvo, da je za fotoaparatom
ženska, celotno izkušnjo za marsikatero dekle naredi mnogo
prijetnejšo. Da lahko do poskusnega fotografiranja sploh pride, pa
nam mora dekle po elektronski ali običajni pošti poslati kako svojo
fotografijo skupaj s telefonsko številko ali naslovom. Če se
poskusne fotografije izkažejo za dobre, dekle povabimo na sestanek,
na katerem se seveda pogovarjamo tudi o honorarju, katerega višina
pa naj ostane stvar debate med mano in vsako kandidatko posebej. Naj
pa poudarim, da ne gre le za enkratni honorar, ampak za vrsto
možnosti, ki se dekletu po fotografiranju za Playboy odprejo. Ni jih
malo, od pojavljanja v medijih do fotografiranja za druge Playboye
po svetu, in mi vsakemu dekletu pomagamo po najboljših močeh,
vprašanje pa je, kako želi vse te priložnosti dekle izkoristiti. Pri
tem je pomembno tudi, da vsaka pri sebi razčisti, zakaj se želi
fotografirati – da bo imela na stara leta lepe fotografije, ob
katerih se bo spominjala, kako lepa je bila v mladosti; da bo s tem
mastno zaslužila; da bo začela pevsko kariero ...
Verjetno je delo pri Playboyu zelo
naporno, pa kljub temu najdeš čas za hobije in obisk rojstnega
kraja?
Delo je res naporno,
čeprav izhajamo mesečno. Kljub temu najdem čas za branje,
filme, potovanja, smučanje, tek, jadranje, pisanje in še bi se kaj
našlo. Na Kostanjevico na
Krki, ki je eno najlepših slovenskih mest, in na svoje otroštvo in
mladost v njem pa imam le najlepše spomine. Rada se spominjam na
poletja, katerih vrhunec je bila Kostanjeviška noč, na zimo in
Prforcenhaus, na to, kako sem delala kot vodička po Kostanjeviški
jami, na trgatve s pogledom na mesto na otoku, ki ga obliva Krka ...
Vedno se rada vračam k staršem domov, vendar zaradi drugih
obveznosti in interesov, ki me vlečejo na različne konce Slovenije
in tujine, žal vedno redkeje. Vsekakor pa najraje poleti, ko oživi
Krka.
Dolenjski list, 8.3.2007
Na vrh strani
Izpod peke
JEDI IZPOD ŽERJAVICE
Marsikdo je že poizkusil slastne jedi
pripravljene v posebnih posodah, ki jih v nekdanjih bratskih
republikah imenujejo peka, sač ali cripnja. Slovenci za te posode
niti hrano nimamo svojega izraza, baje pa gre za posodo, ki naj bi
ostala še iz časa Ilirov. Takratni prebivalci dinarskega področja
namreč niso nikoli sprejeli rimske krušne peči, ampak so pekli kruh
in tudi drugo hrano, drobnico, divjačino ipd. pod peko - pod
pokrovom ovalne oblike narejenim iz gline. Kasneje se je uveljavil
kovinski pokrov, ki je bolj odporen in se ne razbije, kot se je to
pogosto zgodilo z glineno peko. Najprej so pekli neposredno na
ploščatih kamnih na dnu ognjišča, kasneje pa so za to uporabljali
okrogle glinene ali kovinske posode z dvignjenim robom.
Sač ali peka je ena redkih ohranjenih posod za
pripravo prave tradicionalne kuhinje Bosne in Hercegovine, nekaterih
delov Hrvaške, Črne gore in Srbije. Gre za predhodnico današnjega
pekača. Jedi pripravljene v saču so izjemno okusne s prepoznavno
aromo in okusom, saj ta v notranjosti ohranja vse tekočine in arome,
ki med peko nastanejo. Tako pripravljena hrana je sočna in ker v
njej ponavadi ni maščob, je tudi zelo zdrava.
Jedi »izpod peke«, kar bi lahko po slovensko
prevedli »izpod žerjavice«, je zdaj mogoče dobiti tudi v Sloveniji.
Tudi na Dolenjskem je kar nekaj gostinskih lokalov, kjer vam že
postrežejo s takšno hrano. Zato smo se napotili v enega od njih, v
staro gostilno Prah v Krški vasi, ki jo je zdaj prevzela Branka
Navoj.
Za jedi »izpod peke« je v njej zadolžen mlad
kuhar Gregor Dujakovič, ki poudarja, da je potrebno surovine
pripraviti že dan prej, da se meso presuši. Meso mora biti zelo
dobre kvalitete, potrebno ga je nasoliti, dodati začimbe, potem pa v
posodo dodati čim več sveže zelenjave, čebulo, papriko, krompir in
podobne sestavine. Pri Prahu imajo kar nekaj litoželeznih posod, v
katerih jedi pečejo od poldruge ure do dveh ur in pol. Maščob ne
dodajajo, razen pri ribah, kjer uporabljajo olivno olje. Žerjavico,
ki jo dobijo iz bukovih drv, dajejo pod posodo in na samo posodo.
Ker je ta posoda zelo debela, Gregor zatrjuje, da jedi ne moremo
zažgati, čeprav se pečejo pri 250 stopinjah Celzija. Dobro pa je
meso po določenem času obrniti, da se enakomerno speče, prav tako
lahko pomešamo krompir. Izpod žerjavice lahko pripravljamo skoraj
vse, od rib, hobotnic, kruha, sadja, zelenjave do krompirja in vseh
vrst mesa, razen odojka, ker ne morejo zapeči kožice v slastno
skorjico, kot si jo želijo njihovi gosti. Na dno posode gre najprej
olupljen krompir, temu dodajo kose mesa, potem pa dodajo še
zelenjavo, saj je skrivnost slastnega okusa v mešanici vonjav in
lastnih sokov, ki se pri takšni peki ne izgubijo.
V gostilni Prah najraje vidijo, da njihovi
gostje jedi izpod žerjavice pravočasno naročijo, vsak dan pa imajo
vseeno pripravljena vsaj dva menija. Največ je povpraševanja po
teletini, kozličkih in jagnjetini, pa tudi hobotnice in ribe gredo
dobro v slast. Kmalu pa bodo svojim gostom ponudili še goveji file
in svinjski file s pršutom. K tem jedem se po mnenju Branke Navoj
najbolj priležejo rdeča vina, Prahov cviček ali modra frankinja,
seveda pa tudi druga vina, od belih do močnejših primorskih.
Sicer obstajata dve vrsti posod. Poleg
litoželezne, za katero v Sloveniji menda ni proizvajalca, jo je pa
moč kupiti v sosednjem Samoboru, zelo poceni pa v Bosni in
Hercegovini, kjer imajo tudi sače iz ročno kovane pločevine, obstaja
tudi glinena posoda. Po mnenju poznavalcev je slednja boljša, vendar
je bolj občutljiva za udarce in toploto, tako da se prej uniči in je
manj v uporabi. Sicer pa si lahko jedi izpod žerjavice pripravite
tudi doma ali na prostem, seveda če imate ustrezen prostor in
posodo. Pa dober tek!
Dolenjski list, 22.3.2007
Na vrh strani
Z BALONOM MED NEBOM IN
ZEMLJO
Tudi v kraljestvu miru in tišine so omejitve
V Sloveniji imamo 58 toplozračnih balonov,
vendar je registriranih le dobra polovica. Kljub temu pa se po
številu le teh na prebivalca lahko merimo z razvitimi evropskimi
državami. Balonarji pri nas delujejo v 15 različnih klubih in
društvih, ki se ukvarjajo z balonarstvo. In med njimi je tudi
Balonarski klub Kostanjevica na Krki, ki je med najmlajšimi pri nas.
Vodi ga Marjan Jerele, ki je po rodu sicer iz Šmarjeških Toplic, v
Dolenjskih Benetkah pa je že osem let.
1783. leta se je prvi balon napolnjen s toplim
zrakom dvignil v zrak, najprej nekje na francoskem podeželju in
potem še sredi Pariza na Marsovem polju in ostal v zraku tričetrt
ure ter poletel 20 kilometrov daleč. Potem je minilo več kot dvesto
let, da je prvi balon s človeško posadko obkrožil svet. To je bilo
leta 1999. Pri nas so se prvi balonarski zanesenjaki pojavili konec
sedemdesetih let v ljubljanskem Delta klubu. 1978 jim je uspelo
sešiti prvi balon in z njim na Ljubljanskem barju tudi poleteti. Naš
prvi pilot balona je bil Avi Šorn.
Na Dolenjskem sta zdaj le dva balona (eden je v
Novem mestu), vendar leti le eden – kostanjeviški. Njegov pilot
Marjan Jerele se je z letalstvom srečal pred dvaindvajsetimi leti na
služenju vojaškega roka, ko je v Nišu prvič skočil s padalom. Potem
se je vrsto let ukvarjal s tem adrenalinskim športom, kasneje
presedlal na zmaje, jadralna padala, opravil vrsto tečajev in
usposabljanj, postal inštruktor ter se pred petimi leti dokončno
odločil za balonarstvo. Pravi da zato, ker so ostale panoge precej
nevarne, čeprav sam ni imel nobenih poškodb. V balonarstvu zelo
uživa in mu to danes predstavlja tudi vir zaslužka in užitka obenem.
Njegov prvi balon je bil manjši. Pred časom je
nabavil večjega, v katerem se lahko poleg pilota peljejo še štiri
osebe. Na leto tako z njim opravi okoli dvesto ur letenja. Tu so
vštete tudi udeležbe na različnih balonarskih festivalih in
tekmovanjih, predvsem pa panoramski poleti. Marjan s svojim mavrično
pisanim balonom ameriške firme Fire Fly leti nad Kostanjevico in po
vsej Dolenjski, na željo strank pa kjerkoli po Sloveniji in tudi v
tujini. Seveda je zato ustrezno usposobljen, ima balonarski izpit,
njegov balon je registriran in je vsako leto oziroma po sto urah
letenja tehnično pregledan.
Pravi, da se ljudje največ odločajo za
panoramske polete, da si iz zraka ogledajo svoj kraj ali druge
predele Slovenije. Mnogi so polet z balonom dobili tudi kot prijetno
darilo ob kakšnem življenjskem jubileju, saj prodaja tudi darilne
bone, pred dvema letoma pa se je en par celo odločil, da se na
balonu poroči. Marjan je bil letos na dveh tujih festivalih v Črni
gori in Rusiji, zdaj pa se dogovarja, da bi prevzel zastopstvo za
španskega proizvajalca toplozračnih balonov za Slovenijo.
Seveda ima letenje z balonom v kraljestvu miru
in tišine tudi svoje omejitve. Tako je to dovoljeno le zjutraj in
zvečer, predvsem zaradi varnosti in je sploh odvisno od vremena.
Letos je bilo kar precej lepih dni, Marjan pa upa, pa da bo tudi
jesen ugodna za polete. Veseli pa se tudi zime, ko se lahko z
balonom dvigne tudi podnevi. Če je interesentov več kot jih lahko
sam sprejme v pleteno košaro balona, pokliče še prijatelje iz drugih
klubov in skupaj poletijo v nebo.
Letenje z balonom pa je vsekakor pravo
doživetje za vse. Leti se mirno, polet traja običajno poldrugo uro,
odvisno od temperatur in obtežitve, toliko namreč zdržijo njegove
štiri jeklenke napolnjenih s propanom, seveda pa ima vedno še dovolj
rezerve za varen pristanek. Tudi če bi slučajno prišlo do napake pri
dovodu plina ali tega zmanjkalo, se da z balonom zaradi njegove
kroglaste oblike lepo pristati.
In vse, ki se prvič odločijo za polet s tem
zračnim plovilom, jih po varnem pristanku, tega je seveda potrebno
preživeti, čaka še pravi balonarski krst. V posebnem obredu, ko
novopečeni balonarji ponavljajo besede: »Bil sem nihče in bi ostal
nihče, če ne bi spoznal vas, ki ste me popeljali v nebo. Balon leti
med nebom in zemljo, med ognjem in šampanjcem.« jih seveda krstijo s
posipanjem zemlje, plamenom iz vžigalnika in kapljicami šampanjca, s
katerim potem nazdravijo novopečenim balonarskim baronom in
baronesam. Gre za tradicijo iz časa Marije Terezije, ki je vsem, ki
so se upali poleteti z balonom, podelila plemiški naslov. Ta naziv
nosi oznako pristanka – npr. Baron Kostanjeviški in je vpisan tudi
na posebni diplomi, ki jo zalijejo še s pravim pečatnim grbom. Vsi
baroni in baronese pa so vpisani tudi v posebni knjigi, polni
različnih vtisov. In lahko verjamete, da jih je na tem koncu
Slovenije že kar precej.
Dolenjski list, 2.11.2006
Na vrh strani
Maturantski plesi
ŽIVLJENJSKA
PRELOMNICA
Maturantski ples za vse, ki ga doživijo,
predstavlja zagotovo življenjsko prelomnico. Zato se je potrebno
nanj še posebej pripraviti. Tega se zavedajo tako profesorji kot
sami dijaki, ki vedo, da ni dovolj, da poskrbiš za lep videz, ali
kupiš dobro obleko, potrebno se je naučiti tudi nekaterih plesov in
dozoreti za takšno priložnost, saj se po njem mnogim življenje
korenito spremeni.
Večina doživi svoj maturantski ples le enkrat v
življenju, seveda ga potem lahko še podoživlja s svojimi otroki ali
drugimi, ki jih povabijo na takšen gala večer. Boris Vovk, ki med
drugim že dvajset let skrbi za plesno izobraževanje maturantov v
svojem plesnem centru Dolenjske, je prepričan, da je potrebno mlade
prepričati, da gre za pomemben dogodek zanje in za njihove starše,
kjer se morajo dokazati, da so odrasli in da ne gre zgolj za dijaški žur. To mu doslej zelo dobro uspeva.
Tudi Sašo Dukić je kot moderator sodeloval na ničkoliko maturantskih plesih. Prvega je vodil leta 1991, ko je bil
sam maturant novomeške gimnazije. Od takrat se je, ugotavlja,
marsikaj spremenilo, še posebej ker sta za to poskrbela Boris in
njegova pokojna žena Mirjana, katerima gre zahvala številnih
generacij, da je bil njihov maturantski ples res nepozaben in
dostojen svojega imena. Kljub temu da gre za tradicijo, pa Sašo ne
more iz svoje kože in poskrbi, da je vzdušje na takšni prireditve
tudi sproščeno.
Maturantski plesi se seveda razlikujejo, čeprav
imajo marsikaj skupnega. Na večini srednjih šol na Dolenjskem, Beli
Krajini in v Posavju se začnejo z Radetskim maršem, nadaljujejo s
petjem maturantske himne Gaudeamus igitur, končajo pa s Četvorko.
Seveda ne manjka zabavnih iger, potrebno je zaplesati z učitelji, pa
starši, dijaki se predstavijo tudi z lastnim programom. Zato smo se
tokrat povabili na maturantski ples prve generacije vzgojiteljic iz
Srednje šole Metlika in novomeške elektro srednje šole, da bi vam s
sliko predstavili dogajanje.
Dolenjski list, 6.4.2006
Na vrh strani
ODPRTO PISMO
UPRAVNEMU ODBORU KDS KRŠKO
Že nekaj časa opažam samovoljo, s katero
gledalce krškega kabelskega sistema posiljujete nekateri, za mene še
vedno neznani veljaki, ki si lastite, da v našem imenu odločate o
vsem. Večkrat sem namreč že skušal zvedet, kdo odloča o tem, kaj
moramo gledat, vendar mi tega do zdaj še ni uspelo razvozlati. Zato
sem se odločil za to obliko protesta, čeprav se bojim, da tudi z njo
ne bom dosti dosegel. Kljub temu, da nam je bilo ob podpisu pogodbe
obljubljeno marsikaj, precej tega zdaj ne dobivamo. Verjamem, da so
nekateri satelitski programi kodirani, da se drugi selijo na druge
satelite in da so vaše tehnične in druge zmožnosti omejene. Čudi pa
me vaša samovolja, da nam vsiljujete nekatere tuje zemeljske
programe, medtem ko ste nam odvzeli obljubljen koprski TV program,
nas zdaj posiljujete z Banja Luko. Pa me to ne bi motilo toliko,
televizor ima pač dovolj gumbov, tako da lahko program zamenjaš s
pritiskom na enega od njih, bolj me moti, da ste tako nenaklonjeni
našim domačim televizijam, ki zdaj nastajajo po Sloveniji. Vem
namreč, da so nekatere regionalne tv postaje že začele oddajati na
frekvencah in te so dobro vidne tudi s Sremiča. Omenil bi le VTV
Velenje, pa nam najbližjo novomeško TV - TV Novo mesto, verjetno pa
je še kakšna. Resda gre za poskusni program, prepričan pa sem, da
je ta kljub vsemu nam gledalcem bolj blizu in zanimiv kot klanje in
vojaška propaganda iz "srbske" Bosne. Prepričan sem, da se boste
izgovarjali, da so tehnične omejitve, da ste morali za A kanal
dokupiti opremo, za kar naj bi denar prispeval CRP, nikar pa se ne
izgovarjajte, da ste vse to, kar nam zdaj ponujate dolžni
predvajati. Banja Luke in še nekaterih programov ni v nobeni
pogodbi, mirno jih lahko preklopite in nanje inštalirate druge, brez
vsakršnih stroškov.
Ker pa se za vsem tem pač skrivajo nekateri
drugi "višji" interesi, verjetno pričakujete, da bi na ta način spet
prišli do kakšnega denarja, tega še ne storite. Tako dve tretjine
občanov krške občine ne more spremljati programa, ki ga predvaja TV
Novo mesto na 41 kanalu s Trdinovega vrha, kjer se baje že nekaj
časa predvaja tudi oddaja o dogajanju v našem koncu. Prisiljeni pa
smo gledati nekakšen šolski eksperimentalni program, ki je tehnično
in vsebinsko pod vsako kritiko, nekakšne kvazi televizije in
samovšečnosti njenih lastnikov. Še bolj bolano pa je objavljanje
nekakšnih ekoloških podatkov, starih po nekaj dni, ki razen
Savaprojektu, ki je zanje dobil že precej denarja, sigurno ne
koristijo nikomur, še najmanj pa prebivalcem kršce občine. Pa vendar
ste nam ob nagovarjanju za kabelsko TV obljubljali
tudi interni program, sprotne podatke o
delovanju nuklearke, celuloze in še kaj. In kaj imamo zdaj od vsega
tega? Le rdeč gumb s katerim lahko vse to izklopimo in rečemo hvala.
Naš glas, 1994
Na vrh strani
Desetletnica pevskega zbora »Viktor Parma«
KRŠKO, 14. - Mešani pevski zbor DPD Svoboda
»Viktor Parma«, ki združuje v svojih vrstah pevce in pevke iz vseh
predelov krške občine, je s slavnostnim koncertom v Delavskem
kulturnem domu Edvarda Kardelja v Krškem proslavil deseto obletnico
delovanja. Zbor je bil ustanovljen na pobudo Adolfa Moškona,
učitelja iz Koprivnice, ki ga je uspešno vodil do nedavnega, ko ga
je zamenjal Janko Avsenak. Sestava zbora je zelo pestra, saj so v
njem upokojenci, delavci, dijaki, profesorji, sodniki, obrtniki itd.
V desetih letih se je v njem zvrstilo kar 136 ljubiteljev zborovske
pesmi, trenutno pa jih zbor šteje 55. Repertoar zbora je bogat, saj
obsega vse zvrsti, od revolucionarnih, borbenih, umetnih, narodnih,
do renesančnih ter pesmi drugih narodov, skupaj kar 156 pesmi. Zbor
je imel skoraj tisoč vaj ter sodeloval na 145 nastopih, del svojega
repertoarja so posneli tudi za ljubljanski radio, televizija pa je o
njih pripravila oddajo z naslovom Pesmi izpod Bohorja. V desetih
letih je zbor dosegel zavidljivo umetniško raven, tako da bo
verjetno tudi v bodoče nadaljeval bogato tradicijo zborovskega petja
v krški občini.
Dnevnik, 14.12.1984
Na vrh strani
Množično obiskovanje gora ima tudi slabosti
Najprej varnost,
nato cilj
Verjetno si »štirje srčni možje - Matija Kos,
Štefan Rožič, Luka Korošec in Lovrenc Willomitzer, ki so 26. avgusta
1778 prvič stopili na naš najvišji vrh, niti v sanjah niso
predstavljali, da bo za hojo v gore pri nas tolikšno zanimanje, kot
ga planinstvo doživlja zadnje čase.
Pogled v zgodovino kaže, da je bilo 27.
februarja 1893 v Ljubljani ustanovljeno Slovensko planinsko društvo
(SPD) in ta datum štejemo za začetek organiziranega planinstva pri
nas, katerega pobudnik je bila skupina zanesenih narodnjakov, znanih
pod imenom »piparji«. Število članov društva je vedno bolj
naraščalo, tako da jih je bilo leta 1935 že 8116, 1071 članov
akademske sekcije in 1967 mladincev. Med drugo svetovno vojno je
bilo delovanje planinske organizacije močno zavrto, le-to je ponovno
zaživelo leta 1948, ko je organizacija dobila današnje ime Planinska
zveza Slovenije (PZS).
Danes je v PZS več kot 160 planinskih društev,
v katerih je stopet tisoč planincev, še več pa je takih, ki nimajo
njene izkaznice. Hoja v gore postaja vse bolj množična in tako ni
čudno, da dr. Matjaž Kmecl v knjigi Slovenske gore ugotavlja; da je
gorska prostornost in zračnost eden izmed temeljnih načinov
slovenskega življenja.
Z množičnostjo pa se je spremenil tudi nekdanji
pojem planinca. Počasi, vendar opazno odmirajo nekatere etične
vrednote, ki so se izoblikovale v dolgotrajnem razvoju slovenskega
planinstva, ogrožena pa je tudi prvobitnost gorskega sveta. Človek s
trganjem in neusmiljenim uničevanjem planinskega cvetja ter z
drugimi navadami, kot so odmetavanje vsakovrstnih odpadkov
civilizacije, ki prehajajo že kar v pravico sodobnih obiskovalcev
gora, plačuje ta davek množičnosti. Med planinci je namreč vedno več
takšnih, ki vse prepogosto izrabljajo stari planinski rek, da v
gorah za marsikaj ni zapovedi in postav. Ob tem pa vselej pozabljajo
na besede, ki jih je izrekel veliki poet slovenskih gora - Julij
Kugy, češ da je najlepša čednost planinca skromnost in da morata
obzirnost in tankočutnost vselej pokazati pravo mero.
Takšnemu ravnanju sodobnih planincev je prav
gotovo botrovala pomanjkljiva vzgoja. Planinska zveza si po svojih
močeh prizadeva privzgojiti tisti pravi planinski čut slehernemu
obiskovalcu gora, vendar v tej množičnosti, ki ga doživlja
planinstvo danes, očitno sama ne more biti kos tej zahtevni nalogi.
Poleg tega pa tudi v njene vrste, tu moramo omeniti še posebej vrste
vodnikov, prihajajo nekateri, ki tja prav gotovo ne spadajo.
Množičnost planinarjenja je namreč še posebej
vidna na poteh po Triglavskem pogorju, kjer srečamo procesije
obiskovalcev. Med njimi je večina takšnih, ki so v gorah prvič.
Verjetno bo res držala trditev, da je globoko v vsakem Slovencu
nekakšen religiozni odnos do našega najvišjega vrha. Res pa je tudi,
da se le redki med njimi odpravijo na našega očaka sami. Večina se
jih namreč odloči za organizirane pohode, ki jih vodijo izkušeni
planinski vodniki. Na teh izletih pa mnogi vodniki pozabljajo, da
morajo biti zgled drugim, zanemarjajo načelo solidarnosti in
tovarištva ter hitijo naprej, da bi čimprej dosegli svoj cilj. Pri
tem pa pozabljajo, da bi morala biti na prvem mestu varnost, šele
potem cilj, ki so si ga zadali sami ali s skupino.
Delavska enotnost. 8.11.1984
Na vrh strani
Novo ime in nova glasba
Skupina
Britanec kot odsev atomskega okolja
Skupina Britanec iz Krškega je v septembru
opozorila nase z vrsto uspešnih nastopov v Posavju. Glas o njenem
ustvarjanju pa seže vse dlje, kar je prav gotovo obetajoče, še
posebej, če vemo, da delujejo fantje pod tem imenom šele dobra dva
meseca.
Korenine današnjega Britanca segajo do skupine
Nuclear Power, ki se je v Posavju in na Dolenjskem že precej
uveljavila in predstavlja nekakšno predhodnico zasedbe, ki deluje
sedaj pod novim imenom. V skupini Nuclear Power so člani vse bolj
ugotavljati, da jim težko metalna glasba, ki so jo igrali, ne leži
preveč, čeprav so prav z njo dosegli lepe uspehe pri poslušalcih.
Večina glasbenikov na čelu z Miranom Rudanom se je namreč vse bolj
nagibala k tehno popu in zaradi tega jih je zapustil basist Roman
Abram, njega pa je zamenjal Boris Žibert, ki je igral že v celi
vrsti ansamblov.
Z novim članom, novim imenom in seveda z novo
glasbo pa je prišlo tudi do novega načina dela. Njihova dejavnost
je sedaj strogo načrtna, za kar ima še največ zaslug Silvo Mavsar,
ki je za skupino napisal tudi večino tekstov. Britanec igrajo
predvsem svojo glasbo, katere avtor je v glavnem Miran Rudan. Na
nastopih so oblečeni v bele kombinezone. Z njimi poudarjajo
»atomsko« okolje, iz katerega izhajajo, čeprav njihova glasba ni
lokalno omejena, teksti pa niso angažirani. Izogibajo se
komercialnih prireditev, saj jim glasba ne pomeni dodatnega vira
zaslužka, temveč le zabavo in sprostitev. Težave imajo z opremo, ki
ni najboljša in si jo morajo za nastope tudi sposojati.
S svojo glasbo skušajo prebiti zid, ki vlada
med slovenskim glasbenim središčem in provinco. Vendar bi bili radi
na slovenski glasbeni sceni prisotni dlje časa, ne pa, da bi samo
zablesteli in potem utonili v pozabo. Člani se kljub svoji mladosti
zavedajo, da je pot do uspeha precej trnova in dolga, vendar so
prepričani, da bosta trdo delo in vztrajnost s časom poplačana. O
njihovi glasbi in nastopu se je pohvalno izrazil tudi mojster Bojan
Adamič, ki jih je poslušal na nastopu v Krškem in Britanic potihem
celo upa, da bo nastopil v televizijski oddaji »Pop delavnica«.
USPEH ŽE PO KRATKEM ČASU - člani skupine
Britanec so: Igor Dimc (17) - bobni, Igor Jovanovič (17) - flavta,
Miran Rudan (19) - vokal, solo kitara, Toni Troha (17) - klaviature,
Boris Žibert (24) - vokal, bas kitara.
Dolenjski list, 11.10.1984
Na vrh strani
NI
LE KLUB PESNIKOV
Krški literarni klub, ki združuje najrazličnejše kulturne
ustvarjalce, pripravlja zanimiv program tudi za novo sezono
KRŠKO - Nedavnega občnega zbora tukajšnjega
literarnega kluba, ki se imenuje po pisatelju Benu Zupančiču, se je
udeležila večina od 37 članov. To pa je samo eden od dokazov, da se
v klubu, ki združuje poleg literatov tudi ljubitelje knjige in
književnosti, tudi izvajalce kulturnih programov in Leskovški oktet,
še ni treba bati za obstoj.
Krški literarni klub je bil ustanovljen
decembra 1980, januarja naslednje leto pa so člani že pripraviti
prvi nastop. Ime Bena Zupančiča si je nadel lani decembra. Ves čas,
še posebej pa v zadnjem času, skrbi tudi za povezavo z vsemi
kulturnimi ustvarjalci.
Letos so pripravili več literarnih nastopov in
sodelovali pri nastopih drugih kulturnih skupin v krški občini in
drugod. Literati, ki tvorijo jedro kluba, se uveljavljajo tudi z
objavami v revijah in drugih glasilih. Klub je letos izdal že tretji
snopič Literarnih listov s 36 besedili štirinajstih avtorjev. Dela
dveh članov so prišla v knjigo »Slovenske rudarske pesmi«, nekateri
so sodelovali v Literarnem nokturnu ljubljanskega radia, dve članici
sta se predstavili tudi na mariborskem radiu, poleg tega so krški
literati večkrat gostje dvajsetminutne oddaje »Pesnik na obisku« v
brežiškem radiu.
In kaj marljivi člani literarnega kluba, ki ga
vodi Silvo Mavsar, pripravljajo za to jesen in kasneje? Oktobra bodo
pripravili večer sodobne slovenske poezije, novembra bodo imeti v
gosteh udeležence področnega srečanja pesnikov in pisateljev
začetnikov, decembra - ob obletnici rojstva Franceta Prešerna - pa
se bodo spet predstavili s »Soncem v predalu«.
Poleg tega pripravljajo izdajo albuma s
satiričnimi besedili in dramsko-glasbenim večerom petih avtorjev pod
naslovom »Slike iz zakonskega življenja«. Ob slovenskem kulturnem
prazniku februarja 1985 pa bodo spet izdali Literarne liste, že
četrti snopič.
Dolenjski list, 11.10.1984
Na vrh strani
Delavci novomeške Krke so uredili zdravstveno
preventivo s posebnim pravilnikom
NALOŽBE, KI SE
OBRESTUJEJO
Že pred več desetletji je ruski znanstvenik
Seženov ugotovil, da je aktiven oddih bolj koristen kot pasiven.
Danes je vse več izostankov z dela zaradi bolezni, narašča tudi
zgodnja invalidnost delavcev. Vzroki teh pojavov so prav gotovo tako
imenovane »bolezni civilizacije«, ki v sodobnih življenjskih in
delovnih razmerah močno znižuje stopnjo zdravja in delovnih
sposobnosti.
Profesionalna delovna sposobnost je namreč
skladnost nekaterih funkcionalnih sposobnosti organizma in stopnje
zdravja v celoti. Ta je v sodobni družbi torej porušena. Kot
protiutež temu je danes zdravstveno preventivni programirani aktivni
oddih, ki je zelo primeren za preprečevanje in zmanjševanje
zdravstvenih težav.
Temu namenjajo precejšnjo pozornost tudi v
novomeški tovarni zdravil Krka. V preventivno zdravstveno rekreacijo
so vključeni delavci, ki delajo na delovnih mestih s povečano
stopnjo nevarnosti in v težkih delovnih razmerah. V Krki imajo za to
celo poseben pravilnik in po njegovih merilih je vključenih v to
obliko zdravstvene preventive okoli 700 delavcev. Doslej je bilo več
kot petsto delavcev na desetdnevnih programiranih oddihih v Vrsarju,
Strunjanu, Šmarjeških in Dolenjskih Toplicah. Uvedli so tudi
korektivno gimnastiko, ki jo vodi skupina izvedencev. V Krki
ugotavljajo, da je zdravstvena preventiva zelo pomembna za zdravje
delavcev in se je že pokazala koristna za obnavljanje in
ohranjevanje psihofizičnih sposobnosti delavcev Krke.
Zgledu Krke, kjer so s preventivno rekreacijo
začeti že zelo zgodaj, so kaj kmalu sledili tudi v SGP » Pionir«.
kjer imajo za zdaj samo desetdnevne preventivne odmore. Letos so jih
že četrtič pripravili v počitniškem domu Pionir-Krka v Vrsarju.
Udeležilo se jih je 30 delavcev Pionirja, izbrali pa so jih v
sindikalnih organizacijah temeljnih organizacij, njihovo bivanje pa
je bilo brezplačno. Ti delavci so se pod strokovnim vodstvom
ukvarjali z različnimi oblikami rekreacije od aktivnosti v vodi,
iger z žogo itd. Zanje pa so pripravili tudi krajše izlete. Ob koncu
se je zdravstveno stanje večine udeležencev izboljšalo, kar je
porok, da bodo s to dejavnostjo nadaljevali.
MARIJA KOS - ADMINISTRATORKA
»Lani je bil na preventivnem oddiha moj mož, ki je letos v pokoju,
zato je lahko šel z mano. Tako sem se tudi sama prepričala, da so ti
odmori za nas, ki opravljamo enolično delo, res koristni. Všeč mi je
skupinsko delo, saj smo nenehno s čim zaposleni, tako da sploh ni
dolgčas in je zelo zanimivo. Tu sem prvič spoznala nekatere športe,
naprimer veslanje, balinanje, kegljanje, v katerih se drugače
verjetno ne bi nikoli preizkusila. Sploh mi ni žal, da sem bila
izbrana za preventivno rekreacijo, saj drugače nimam možnosti, ne
časa za takšne stvari. Desetdnevno bivanje v Vrsarju jemljem tudi
kot nagrado za 27-letno delo v Pionirju, in če bo še kakšna možnost,
bi rada še kdaj šla.«
Delavska enotnost, 4.10.1984
Na vrh strani
RAJKO ČUBER RAZSTAVLJAL V
KRŠKEM
V prostorih krške galerije je od 25. maja do
8. junija razstavljal svoje grafične liste akademski slikar RAJKO
ČUBER, pa rodu domačin iz Brestanice, dobitnik študentovske
Prešernove nagrade za grafiko v letu 1981, ki se je krškemu
občinstvu predstavil tokrat prvič.
RAJKO ČUBER spada v vrste likovnih ustvarjalcev
najmlajše slovenske generacije, kljub temu pa je za njim že petnajst
skupinskih razstav in kar sedem samostojnih, in to vse v zadnjih
treh letih. Končal je šolo za oblikovanje in diplomiral na akademiji
za likovno umetnost v Ljubljani, sedaj pa nadaljuje študij na
specialki za grafiko pri profesorju Bogdanu Borčiču. Za svoja dela
je prejel že več nagrad in priznanj.
»Po izvedbi sicer grafična, v bistvu pa v svoji
izraziti zamolklosti težkih tonov zamišljena izrazito slikarsko, je
Čubrova govorica v duhovnem oziru introvertirana ... Zanimivo je, da
razkriva Čuber prav svojevrstno zastalo, zastrto in utišano
videnje... je na videz sicer abstrakten brez konkretnih simbolnih
prispodob, toda zlasti v notranjem izžarevanju rjavordečega
prostora, opredeljenega kot urbanizirani eksterier in doživetega ter
odmerjenega skozi slikarjev ateljejski prostor, dejansko zavezan
Šustaršičevemu izročilu ...«
Tako je likovno govorico RAJKA ČUBRA označil
likovni kritik Aleksander Bassin, ki je razstavo tudi otvoril.
Naš glas, 3.7.1984
Na vrh strani
OMERZEL: »SREČA DOLOČA
PRVAKA!«
Sedemindvajsetletni Krešo Omerzel je član
avto-moto društva Krško že od leta 1975, ko je kot osemnajstletni
mladenič prvič sedel na motor. Izbran je bil namreč v peterico - 140
prijavljenih so zavrnili - ki je začela v AMD Krško redno vaditi
speedway. Že s svojim prvim nastopom je upravičil zaupanje trenerja
Franca Babiča, saj je zmagal. Celo sezono je bil potem v ospredju,
na koncu pa si je priboril tudi pravico nastopa v prvi speedway
ligi. Naslednje leto je že na prvi dirki v tej ligi osvojil tretje
mesto, a je potem odšel na služenje vojaškega roka. Po vrnitvi iz
JLA so ga pestile poškodbe, ki jih je ozdravil šele pred dvema
letoma. V letu 1982 je osvojil peto mesto, lani pa je bil drugi na
državnem prvenstvu med posamezniki, dosegel pa je tudi nekaj
odličnih mednarodnih uvrstitev. Pred dvema letoma je bil v parih
skupaj z Zvonetom Gerjevičem tretji, preteklo leto pa sta z Jožetom
Žibertom postala državna prvaka, medtem ko je ekipa Krškega AMD že
dve leti ekipni državni prvak.
Krešo je zaposlen v tovarni celuloze in papirja
Djuro Salaj v Krškem v tozdu papir, kjer dela kot papirničar. V
delovni organizaciji mu gredo zelo na roko glede odsotnosti z dela
zaradi udeležbe na tekmovanjih. Tudi finančno mu pomagajo, zato
svojo organizacijo združenega dela tudi propagira na opremi. Vozi
500 kubični serijski motor Jawa, vendar z njim ni najbolj
zadovoljen, ker je iztrošen, nove dele zanj pa zelo težko nabavi.
Problemi so tudi z gumami, ki jih ni, povrhu pa so še zelo drage.
Tako je za letošnjo sezono dobil le en par gum za državno prvenstvo
in tri pare za mednarodne dirke, kar pa bo prav gotovo premalo in bo
vplivalo na njegovo uvrstitev na posameznih dirkah.
Speedway je po njegovem mnenju zelo nevaren
šport. A dodaja: »Če želiš uspeti, moraš biti napadalen in borben.
Uvrstitev je v velikem obsegu odvisna od štarta: Moj klubski tovariš
Jože Žibert je tu dosti boljši od mene,« pravi Krešo. Uvrstitev je
seveda odvisna tudi od mehanikov in pripravljenosti motorja. Sedaj
je v najboljših letih za dirkača in zato se še ne namerava kmalu
umakniti s peščenih stez. Zelo zadovoljen je tudi z domačim
občinstvom, saj je z uspehi krških speedwayistov čutiti vse večje
zanimanje za ta šport. Gledalci se obnašajo športno in znajo
nagraditi uspehe tekmovalcev z glasnim aplavzom in bodrenjem. Nekaj
pripomb je imel le zaradi tega, ker se mu zdi, da ga AMD premalo
motivira za doseganje boljših uspehov.
V letošnji sezoni namerava voziti na vseh
desetih dirkah za državno prvenstvo, na treh za republiško in
sodelovati na desetih mednarodnih prireditvah. Žal mu je, da letos
ni državnega prvenstva v parih. Pravi, da je letos konkurenca
izredno izenačena in da bo veliko odvisno od sreče ali bo nov
državni prvak on ali pa: Žibert (Krško), Horvat (Lendava), Pavlic
(Prelog), Kocmut (Gornja Radgona), Žagar (Ljubljana) ali celo mladi
Hoblaj iz Lendave, ki je prav gotovo pripravil največje presenečenje
na začetku letošnje sezone. Krešo Omerzel pa vseeno potihem upa, da
bo morda že letos tako želeni naslov državnega prvaka v njegovih
rokah. Znanja, izkušenosti, borbenosti in poguma mu prav gotovo ne
manjka; vprašanje je le, če ne bo imel težav z motorjem. Sicer pa je
treba počakati le do konca sezone, ko bo vse jasno.
Moto revija, junij 1984
Na vrh strani
Pogrešajo mladih
kegljačev
Na letni konferenci Kegljaškega kluba Krško,
ki je bila 16. aprila v hotelu Sremič, so člani pregledali dosedanje
delo ter ocenili, da nikakor ne morejo biti zadovoljni, saj ni
čutiti napredka. Naloge so izpolnili predvsem na organizacijskem
področju, nikakor pa ne v tekmovalnem. Vzroki so po besedah
predsednika Janeza Mesesnela predvsem v tem, ker v klubu ni
pomladka, pogrešajo pa tudi športne zagnanosti ter zdravega
tekmovalnega duha. Sredstva jim zaenkrat še ne predstavljajo
problema, imajo tudi tri vaditelje, a vseeno ni uspehov, ki so jih
vsi pričakovali.
Edino boljšo uvrstitev v območni kegljaški
skupnosti Trbovlje sta dosegla Franc Žnideršič in Drago Šukunda, ki
sta lani v parih osvojila tretje mesto. Razveseljiva je bila tudi
uvrstitev ženske ekipe, ki se je v preteklem letu potegovala za
vstop v prvo slovensko kegljaško ligo. Z malo več športne sreče pa
jim bo to morda uspelo letos, seveda morajo prej osvojiti prvo mesto
v trboveljski območni skupnosti. V ženski ekipi imajo tudi dve
mladinki, od katerih je zvezni selektor Tončko Škafar že predvidel v
širši izbor za državno reprezentanco. Tončka je bila včasih aktivna
plavalka in ima s šestnajstimi leti še lepo kegljaško prihodnost
pred sabo.
V svoje vrste kegljači nikakor ne uspejo
pridobiti mladih tekmovalcev, ki bi bili pripravljeni resno
trenirati. Rešitev tega problema vidijo v organizaciji občinske
sindikalne lige, v kateri bi nastopilo okoli dvanajst ekip.
Tekmovanje bi se začelo v septembru in bi potekalo vse leto. Tako bi
privabili več delavcev in jih zainteresirali za kegljanje. V klubu
računajo, da bodo iz te množice rekreativcev z leti pridobili tudi
aktivne tekmovalce. Pomladitev njihovih vrst je nujno, saj imajo
sedaj v klubu kar 12 članov, starejših od petdeset let, sicer pa
tekmuje 10 članic in 12 članov, ki so v pretekli sezoni opravili od
12 do 20 nastopov ter okoli 80 treningov.
Člani Kegljaškega kluba Krško so letos že
pripravili odprto prvenstvo za posameznike, v počastitev 27. aprila,
dneva OF, so pripravili turnir, na katerem so nastopile štiri ženske
ekipe, potekajo pa tudi priprave za organizacijo mladinskega
državnega prvenstva za dvojice ter tekmovanje v počastitev
krajevnega praznika, ki bo sredi junija. Kegljanje v Krškem ima
dolgoletno tradicijo in člani kegljaškega kluba upajo, da jim bo to
uspelo tudi ohraniti.
V okviru tekmovanj v območni kegljaški
skupnosti Trbovlje so v preteklem letu člani KK Krško zasedli peto
mesto od desetih ekip, članice pa od petih ekip solidno drugo mesto.
Naš glas, 25.5.1984
Na vrh strani
Kako se je Alojz Pavlič
pripravil na novo sezono?
OPTIMIST Z RAZLOGOM
Za Alojza Pavliča motociklista v klasi 125
kubikov je bila lanska sezona prav gotovo najbolj uspešna. Na
državnem prvenstvu je zmagal na vseh dirkah in dobil maksimalno
število točk, odlično pa se je uvrstil tudi v mednarodni areni, saj
se je na svetovnem prvenstvu uvrstil na 14. mesto od 70
nastopajočih, kot jih povprečno nastopa v njegovi klasi.
Alojz je član AMD Novo mesto, kjer je tudi
zaposlen kot mehanik šolskih avtomobilov. Tu mu gredo precej na
roko, saj razumejo njegovo strast za dirkanjem in znajo ceniti
uspehe, ki jih je dosegel z veliko zagnanostjo v svoji desetletni
karieri. Treba je povedati, da je Alojz sam svoj mehanik, šofer in
menager, le administracijo mu opravlja žena, ki ima tudi veliko
posluha za njegov hobi.
Za letošnjo sezono je uspel izboljšati svoj
motor MBA kar za 40 odstotkov. Motor je dal sfrizirati Horstu Seelu
v Nemčijo, izboljšav na okvirju pa se je lotil sam, pri čemer mu
veliko pomaga študent strojništva Bojan Grašek iz Novega mesta.
Tako je spravil težo na 75 kg, sam motor pa bo imel moč 46 KS in bo
lahko razvil hitrost do 27o km/h.
O uvrstitvi na tekmovanjih ne odloča samo
motor, temveč predvsem denar. Alojz je za letošnjo sezono uspel
zbrati precej sredstev, vendar še ne dovolj, da bi lahko sodeloval
na vseh dirkah doma in v tujini. Tako se bo letos udeležil vseh dirk
za državno in republiško prvenstvo ter sedem tekem za svetovno.
Za letošnjo sezono so je temeljito pripravil,
tako z izboljšanjem motorja kot tudi fizično. Vso zimo je namreč
nabiral kondicijo s plavanjem na Otočcu in tekom, kmalu pa se bo
podal tudi na pravi trening na Grobnik in morda celo v Italijo. Prva
dirka ga čaka že v aprilu.
Alojz Pavlič je sicer precej skromen, vendar
smatra, da je letos, res daleč najbolj pripravljen v svoji
kategoriji. Edina konkurenta vidi v Janezu Pinterju in klubskem
tovarišu Robertu Hmeljaku zamejskem Slovencu, ki vozi za AMD Novo
mesto.
Njegov cilj je, da postane zopet državni prvak
in da se v mednarodni konkurenci uvrsti okoli 15. mesta. Sam pravi,
da je na to povsem pripravljen, vprašanje je le, če bo zdržal njegov
motor. S tekmovanjem namerava prenehati šele, ko bo osvojil zlato
čelado. Sicer pa ga skrbi tudi za podmladek, saj bi rad svoje bogate
izkušnje posredoval mladim v klubu.
Alojz Pavlič je torej velik optimist in od
letošnje sezone tudi veliko pričakuje, saj je vanjo vložil nemalo
truda. Verjamemo, da mu bo to uspelo, želeli pa bi, da bi uspel
dobiti tudi sponzorje za posamezne mednarodne tekme, ki se jih sicer
ne bo mogel udeležiti.
Avto magazin, 24.4.1984
Na vrh strani
Športi
VETER V ROKAH
Jadranje na deski je v zelo kratkem času
osvojilo svet. Minilo je namreč samo petnajst let, odkar sta na
plaži Malibu v Kaliforniji Hoyle Schwitzer in Jimmy Drake izumila
plovilo, nekakšnega križanca med jadrnico in desko za surfing (waveriding),
kar bi v prevodu pomenilo jahanje na valovih. Ideja ni bila povsem
nova, saj so premične jarbole poznali že Indijanci iz Amazonke, ki
jim je jadro služilo tudi za upravljanje. Pred njima sta podobne
poskuse delala tudi Newman Darby (1964) in dve leti kasneje Nemec
Rainer Schwarz, vendar brez pravega uspeha.
Surfanje oziroma jadranje na deski, kot smo ta
šport poimenovali pri nas, se je kmalu preselili na staro celinu in
šele tu doživelo svoj pravi razvoj, najprej na Švedskem, kasneje v
Zvezni republiki Nemčiji in potem po vsej Evropi. Razširilo se je
tudi na ostale celine. Deskače srečamo najprej na morjih, kasneje
pa osvojijo tudi jezera v notranjosti. Jadranje na deski je bilo
uvrščeno med olimpijske discipline v Los Angelesu. Med udeleženci
olimpijade je bil tudi naš najboljši predstavnik Dušan Puh iz
Pirana, ki se je uvrstil na zelo dobro petnajsto mesto. Otroci Eola,
starogrškega boga vetra, so se zelo zgodaj pojavili tudi pri nas.
Leta 1974 že srečamo naše prve „surferje" z doma narejenimi deskami.
Nemalo je bilo tudi takšnih, ki so plovila nabavili v tujini. Novi
šport je zajel najprej Slovenijo in Zagreb z okolico, kasneje pa še
obmorska mesta. V drugih predelih Jugoslavije se še ni toliko
uveljavil. Leta 1976 že imamo prvi registrirna klub jadralcev na
deski - Delta klub v Ljubljani ter prve domače deske, ki jih je
izdelal lmgrad iz Ljutomera. Pet let kasneje se je z izdelovanjem
jadralnih desk začel ukvarjati tudi Veplas iz Titovega Velenja.
Danes je v Jugoslaviji okoli tisoč jadralcev na deski, ki so
včlanjeni v več kot dvajset klubov. Verjetno pa je izziv držati
veter v rokah privabil v svoj objem mnogo več neorganiziranih
privržencev tega športa. Ocenjujemo, da je pri nas več tisoč
jadralcev na deski.
Z množičnim prodorom novega športa je rasla
ponudba različnih proizvajalcev jadralnih desk, ki so doživele
mnoge izboljšave tako pri obliki kot pri materialu, iz katerega jih
izdelujejo. Deske postajajo vedno hitrejše in lažje, vse bolj jih
uporabljajo v različne namene (skakanje itd). Trenutno so se na
tržišču uveljavili predvsem trije tipi desk: univerzalne (allround),
tekmovalne in »fun« deske, ki so namenjene za skoke na valovih.
Poleg teh osnovnih tipov so naprodaj tudi otroške in tandem deske z
dvema jadroma. Z njimi lahko jadrata dva jadralca hkrati. Vse bolj
popularne so tudi »sinker« deske, ki so primerne za zelo močan veter
in izkušene jadralce. Z obliko desk so se spreminjala tudi jadra.
Tako imamo danes na voljo poleg normalnega, regatnega in viharnega
jadra še celo vrsto specialnih jader iz posebnih materialov in za
specifične pogoje, ki vplivajo na jadralce (veter, valovi itd).
Izzivu vetra in vode se nikakor niso mogli
upreti tudi prebivalci Dolenjske, čeprav v bližini ni večjih jezer,
še manj pa pravega vetra. Število lastnikov desk z jadri je iz dneva
v dan vse večje. Še v nobenem kraju se niso organizirali v klub ali
društvo. Dolenjski otroci Eola so torej prepuščeni sami sebi in
svoji lastni iznajdljivosti. Nekaj pobud za organiziranje je prišlo
iz Krškega, kjer je bilo slišati predloge, da bi se v okviru
tamkajšnjega smučarskega kluba ustanovila sekcija jadralcev na
deski. Dlje od želja pa še ni prišlo..
Vsekakor bo v prihodnje potrebno nekaj ukreniti
tudi na tem športnem področju. Verjetno med Dolenjci še ne bo kmalu
kandidatov za nastop na olimpijskih igrah, kljub temu pa bi lahko
mladi (in tudi starejši) jadralci na deski z ustanovitvijo svoje
organizacije marsikaj pridobili.
Dolenjski list, 6.9.1984 (Priloga)
Na vrh strani
JAZZ V
KRŠKEM
V Delavskem domu Edvard Kardelj je v torek 2,
novembra nastopil eden značilnih predstavnikov newyorške šole jazza
- Marilyn Crispell Quartet. Koncert jo privabil številno občinstvo,
sad so jazzovske prireditve v Posavju silno redke. Kvartet vodi
Marilyn Crispell, ki igra klavir, sicer pa je pedagoginja glasbe v
New Yorku, sestavljajo pa ga še: Billy Bang, ki igra violino in sodi
v sam vrh violinistov današnjega časa, v zadnjem času pa se ukvarja
tudi s skladanjem; John Betsch je odličen bobnar, izredno sposoben
za poliritmično izrabljanje tega instrumenta in je stalen gost
raznih zasedb najpomembnejših predstavnikov afro-ameriške glasbe in
hkrati tudi skladatelj; Peter Kowald je edini Evropejec v tej
skupini, prihaja iz ZRN, igra pa akustični kontrabas. Igral je že
številnih znamenitih jazzovskih sestavih in sodi v vrh
najustvarjalnejših glasbenikov in skladateljev.
Marilyn Crispell Quartet je na turneji po
Evropi in je tokrat prvič gostoval v Jugoslaviji, imel pa je le dve
predstavitvi - v Krškem in Mariboru. Dve in pol urni koncert v
produkciji Braneta Rončela je v Krškem navdušil le poznavalce jazza,
ki so prišli celo iz Zagreba in drugih večjih krajev v Sloveniji.
Mladi ljubitelji glasbe, ki so se s tovrstno glasbo srečali šele
sedaj, pa so bili verjetno razočarani, predvsem zaradi nepoznavanja
te zvrsti, k temu pa je pripomogla tudi hladna dvorana.
Dolenjski list, 11.11.1982
Na vrh strani
KULTURNO SREČANJE
GRADBENIH DELAVCEV
Od 18. do 22. oktobra je v Ljubljani potekalo
4. kulturno srečanje gradbenih delavcev Slovenije pod
pokroviteljstvom SOZD IMP DO IZIP (Inženiring, zastopanje,
izobraževanje, projektiranje) in Republiškega odbora sindikata
gradbenih delavcev.
Delavci gradbeništva iz Slovenije so se letos
srečali že četrtič, z namenom, da sebi in širši javnosti predstavijo
svoje kulturne stvaritve in izpovedi. Kulturna srečanja vzbujajo iz
leta v leto več zanimanja, kar dokazuje pravilnost zamisli te
prireditve. Prvo srečanje je bilo zaupano SGP Kograd, Dravograd,
drugo je organiziralo SGP Primorje iz Ajdovščine, lani je bil
organizator SGP Pionir iz Novega mesta, tako da predstavlja letošnje
srečanje v Ljubljani spet novo spodbudo za v naprej.
Srečanje pa ne predstavlja le izmenjavo
kulturnih stvaritev gradbincev Slovenije, ampak je tudi pomembna
spodbuda za nadaljnji razvoj kulturnega ustvarjanja v organizacijah
združenega dela na sploh. Sindikat gradbenih delavcev prav tako daje
zelo veliko tej obliki delovanja, kulturno ustvarjanje pa dobiva
tudi vse več podpore v gradbenih organizacijah. Rezultat vsega tega
je udeležbe na srečanjih. Kulturna ustvarjalnost med gradbenici je
že močno prisotna, ta srečanja pa vsekakor predstavljajo dodatno
vzpodbudo vsem oblikam amaterskega ustvarjanja delavcev in
prispevajo k večjemu izražanju "kulturnih" interesov in potreb
delavcev gradbenih organizacij združenega dela, s tem pa tudi vsem
ostalim ozd.
Srečanja gradbenih delavcev vsekakor ne morejo
združiti vseh ustvarjalcev, ki se preizkušajo v pesmi, prozi, s
čopičem, fotografijo in podobnem, vendar so pomembna spodbuda vsem
za vse širšo aktivnost na kulturnem področju, o čemer priča tudi
število delavcev, ki so prispevali svoje stvaritve na letošnjem
srečanju. Teh je bilo kar okoli šestdeset iz skoraj dvajsetih
gradbenih organizacij.
Na srečanju, ki se je začelo v ponedeljek, so
se najprej zbrali literati in likovni ustvarjalci, ki so si
ogledali Narodno galerijo, Cankarjevo spominsko sobo na Rožniku in
glavno mesto SRS. Med udeleženci je bilo 22 literatov, ki se v
glavnem izpovedujejo v pesmi in so tudi nastopili na literarnem
večeru, ki je bil obogaten s pevskimi vložki okteta GIP Obnova, v
domu družbenopolitičnih organizacij krajevne skupnosti Stadion.
V prostorih tega doma je bila postavljena tudi
razstava likovnih del. Na srečanju je sodelovalo 32 avtorjev
likovnih del, ki so poslali 93 svojih stvaritev, od katerih je
žirija 24 del izločila. Mnenje žirije, ki jo je vodil dr. Peter
Krečič, je bilo, da ustvarjena likovna dela sodijo med vidnejše
dosežke slovenske ljubiteljske kulture.
Razstava je bila odprta do petka, ko so se na
zaključni prireditvi zbrale še glasbene skupine: vokalno
instrumentalni ansambel Črni asfalt iz SCT Ljubljana, vokalno
instrumentalni ansambel iz EM Hidromontaža ter Ingrada iz Celja in
godba na pihala Salonit Anhovo. Nastopili so tudi trije moški
pevski zbori (Salonit Anhovo, SGP Kograd - Dravograd, IMP Ljubljana)
ter šest mešanih pevskih zborov (SGP Grosuplje, SGP Pionir Novo
mesto, SCT Ljubljana, Hidromontaža Maribor, SGP Primorje Ajdovščina,
IMP Ljubljana in zbor Stane Kosec - Gameljne).
Četrto kulturno srečanje gradbenih delavcev
Slovenije je vsekakor uspelo in dokazalo, da se delo in kultura
povezujeta, dopolnjujete in da kultura že predstavlja vsakdanjo
sestavino življenja ter dopolnitev delovne ustvarjalnosti v
gradbeništvu. Temu vzgledu pa bi lahko sledili delavci v ostalih
branžah, kjer kultura še ne zavzema tistega mesta, ki ji pripada.
*******
Iz knjige vtisov
Vsi, ki smo prehodili pot od prvega do četrtega srečanja, lahko s
ponosom ugotavljamo, vse več nas je kulturnikov med gradbeniki in
vse boljši smo. (Silvo Klemenčič - SCT Ljubljana).
Mira Mihelič
Pesniška ustvarjalnost gradbenih delavcev je izjemno bogata in
raznolična s širokim razponom od intimne ljubezenske lirike do
družbeno kritičnih pogledov na dogajanje v našem delovnem prostoru.
Pesmi so nastale iz večno človečke potrebe po izpovedi čustev in
misli, mnoge med njimi pa so tudi oblikovno zelo dognane, največja
njihova odlika pa je, da nam govorijo z avtentičnim jezikom resnične
prizadetosti.
Jure Drljepan - GIP Obnova, Ljubljana
Na kulturnem srečanju sodelujem že tretjič, tokrat s poezijo in
prozo. Udeležba mi predstavlja vzpodbudo za nadaljnje delo. Takih
srečanj bi lahko bilo več skozi celo leto, seveda v manjšem obsegu
in ne le enkrat letno, ob tem pa bi lahko pripravili tudi okrogle
mize o kulturi in ustvarjanju. Opažam pa, da iz leta v leto
prihajajo kvalitetnejše kulturne stvaritve iz vrst gradbenikov, kar
je vsekakor vzpodbudno.
Rudi Robič - SGP Pionir Novo mesto
Sodelujem že od vsega začetka. Taka srečanja so koristna,
pripomorejo pa k temu, da se kulturni ustvarjalci spoznamo in
zbližamo ter izmenjamo izkušnje. Pred naslednjim jubilejnim
srečanjem predlagam, da organizator le tega razmisli tudi o izdaji
zbornika, kjer bi bila objavljena najboljša dela gradbincev iz vseh
dosedanjih Srečanj. Skrbi pa me, ker se je letos odzvalo manj
literatov kot lani, čeprav vem, da je še veliko skritih talentov, ki
niso poslali svojih del.
Silvo Javoršek - Ingrad Celje
Čeprav sem upokojen, zopet sodelujem s svojimi likovnimi deli.
Slikam predvsem v pastelu, olju, akvarelu, srečanje pa mi
predstavlja veliko zadoščenje za napore, ki sem jih vložil v delo.
Na letošnjem shodu kulturnikov gradbeništva sodeluje veliko mladih
nadarjenih ustvarjalcev, ki imajo tudi več priložnosti za slikanje,
zato tudi sam prenašam svoje izkušnje in znanje na svojega sina.
Delavska enotnost, 28.10.1982
Na vrh strani
OB ROB »NEZDRAVIM"
ODNOSOM V ODBOJKI
ODBOJKA NE KRIVA NE DOLŽNA
Ob očitkih, da je ta športna panoga dobila lani več, kot ji je
pripadalo
V zadnjem čase se je na Skupščini ZTKO in TKS
ter v tisku mnogo govorilo o neurejenih razmerah v novomeški telesni
kulturi,čeprav uspehi novomeških športnikov pričajo ravno obratno.
Namreč, še nikoli ni šport v Novem mestu stal na tako visokih
položajih kot je trenutno sedaj. Na udaru teh "razčiščevanj" se je
našla predvsem odbojka, ki je lani porabila 10 starih milijonov več
kot je bilo predvideno.
Pa pojdimo po vrsti. V planu za preteklo leto
so se sredstva za odbojko delila v odboru za množičnost. Prioriteto
na republiški ravni sta namreč uživala le moška atletika in
košarka, medtem ko je imel lanski rokomet prioriteto v občinskem
merilu. Odbor za množičnost je predvidel za odbojko v občini Novo
mesto 205.000 dinarjev, zaradi prehoda OK Pionir iz slovenske lige v
II. ZOL zahod pa se je napravil rebalans plana na 300.235,50 din,
kar je bilo do sedaj običajna praksa, saj so vsi podpirali kvaliteto
in vedno pomagali ekipi, ki je s svojimi uspehi to zaslužila. Tako
je bilo z atletiko in z rokometom. Nihče ni ob tem dvigal prahu,
sedaj pa so se našli posamezniki, ki jim je odbojka očitno trn v
peti in hočejo onemogočiti nadaljnji razmah tega športa. Očitno pa
ti posamezniki, ki za sabo povlečejo tudi ostale
"nezainteresirane", ne vedo, da je teh trideset milijonov šlo za
odbojko v celi občini. Tako je ženska ekipa porabila okoli 9, OK
Pionir pa okoli 21 milijonov dinarjev, medtem ko TVD Partizan
Žužemberk ni dobil skoraj ničesar. Plan za preteklo leto je bil
predviden za nastop odbojkarskega kluba v Slovenski ligi. Seveda pa
nastopi v II. ZOL zahod terjajo več sredstev in tudi sam tekmovalni
sistem je mnogo dražji. Prioritetni športi so v preteklem letu
dobili vsak okoli 70 starih milijonov, in je 30 milijonov namenjenih
za odbojko res kaplja v morju v primerjavi z njimi. OK Pionir dobiva
namreč več kot polovico vseh sredstev, ki jih potrebuje za nastop v
II. ZOL od SGP Pionir in drugih delovnih organizacij, katerim se
lahko zahvali, da lahko sploh nastopa.
V združenem delu so sprevideli, da klub kakršen
je Pionir, potrebuje sredstva, le v ZTKO jim nekateri posamezniki še
vedno nočejo tega priznati. Letos je predlagano, da se poleg treh
prioritetnih panog v odboru za vrhunski šport obravnava tudi
perspektivna tekmovalna skupina - OK Pionir, torej odbojka le nima
prioritete kot ji nekateri očitajo, čeprav si verjetno to zasluži.
Poleg prve članske ekipe, ki se bori za vrh v II. ZOL zahod in ima
vse možnosti za vstop v I. B ligo, je tu še celotna piramida s
pionirsko, ki je prišla v četrt finale in mladinsko selekcijo, ki je
med šestimi ekipami v Sloveniji. Med njimi so številni
reprezentanti: Brulc (članski), Černač, Prah, Savarin in Žnideršič
(mladinski) ter strokovno usposobljen kader, ki vodi delo z okoli
stotimi registriranimi igralci. Poleg tega je zelo razvita tudi
sindikalna odbojka, saj je v preteklem letu nastopalo v okviru DŠI
občine Novo mesto 14 moških in 18 ženskih ekip, se pravi okoli 2000
delavcev, ki se ukvarjajo z odbojko. Pogoji za odbojko na dolenjskem
so idealni, saj so v Novem mestu kar tri dvorane, možnosti za razvoj
pa so tudi v Šentjerneju in Trebnjem. Poleg tega ima odbojka veliko
tradicijo, saj je ekipa Novega mesta že nastopala v I. ZOL.
Torej je z odbojko v Novem mestu vse v redu.
Nezdravi odnosi so le v vrhu, med posamezniki, ki skušajo deliti
denar vsak po svoje, ne da bi realno ocenili situacijo v novomeškem
športu. Žal pa lahko ti posamezniki zavrejo razvoj tega športa,
čeprav si odbojka tega prav gotovo ne zasluži. OK Pionir s svojimi
uspehi in kvaliteto to dokazuje in verjetno bodo sredstva, ki bodo
letos namenjena za nastope v II, ligi v bodoče kmalu mnogo
premajhna.
Dolenjski list, 1.4.1982 (podpisan je bil
Lojze Babnik)
Na vrh strani
Če ni izročila, zmaga ljubezen do pesmi
Druži
jih ljubezen do zborovske pesmi
Mnogi kulturni delavci in ustvarjalci si
prišli na strani DE po večletnem delu in zato bomo tokrat naredili
izjemo in predstavili mlad pevski zbor SGP Pionir iz Novega mesta.
Pobuda za ustanovitev je prišla iz vrst delavcev, sej so dobro
vedeli, da imajo skoraj vse večje DO v novomeški občini svoje
kulturne skupine in pevske zbore. Tako so se tudi pri Pionirju, kjer
je dolga leta vladalo mrtvilo, zganili in na pobudo Katjuše Borsan
ustanovili pevski zbor, ki šteje danes po štirimesečnem delu že 38
članov. Tradicije torej ni bilo, bilo pa je veliko delavcev, ki so
imeli veselje do petja in so začeli vaditi pod vodstvom prof. Mileka.
V kratkem času so pripravili tri pesmi in se
predstavili ostalim Pionirjevcem na svečani seji delavskega sveta ob
31. letnici. Potem so s svojo prisotnostjo popestrili proslave tega
jubileja po vseh tozdih tega gradbenega giganta. Tako imajo za sabo
že šest nastopov, povsod pa so bili lepo sprejeti. Pet pesmi imajo
pripravljenih, sedaj vadijo šesto, kar lahko samo pohvalimo, saj kaj
takega res ne uspe vsakomur in še v tako kratkem času.
Vaje zbora potekajo dvakrat tedensko v
prostorih gimnazije v Novem mestu. Čeprav ta ljubezen do petja
jemlje tudi veliko prostega časa, se vaj vsi redno udeležujejo. Vedo
namreč, da bodo le z delom in z veliko potrpljenja in vztrajnosti
zapeli tako, kot si vsi želijo in da bodo njihovi glasovi tako
deležni še večjega odmeva in s tem poželi toliko večji aplavz.
Torej naj bo ta kratek sestavek vzpodbuda vsem
tistim, ki so že zaorali ledino ali se na to pripravljajo ter poziv
vsem ostalim, da s tem začno. Še vedno pa se premalo zavedamo pomena
in poslanstva, ki ga nosi v sebi kultura in kulturno ustvarjanje.
Delavska enotnost, 4.3.1982
Na vrh strani
Na vrh strani
STRAN V IZDELAVI!!!
Na vrh strani |